Søk
 
Webkamera

Webkamera fra Finse

Skiftetraktor Skd221 i modell

Skala Design har lansert et flott og enkelt byggesett av SKD 221

Les mer »
Reiseskildring 4: Nelaug - Rise - Arendal

Les mer »
El 17 i modell

EL 17 i modell

Bildet viser min modell basert på sveitsiske Re 4/4 IV og norske Di 4. Utstyrliste:
  • 1 stk Di 4
  • 1 stk Re 4/4
  • 1 stk E 120.....
  • 1 stk El 16
Da har man faktisk alt man trenger (og "litt" til overs) 

De første El 17
 
Jeg har lenge ønsket meg en El 17 i modell. Helt siden de røde lokomotivene dukket opp (i tospann) foran B7 vognene i "Dovre-sprinten" på det den gang så nye Oslo S helt i begynnelsen av 1980-årene, har jeg vært fascinert av denne loktypen. Det var på midten av 80-tallet også løse rykter om at Lima kom med El 17 og B7, men det ser nok ut til at dette aldri blir noen realitet. I dag ruller som kjent både B3 og B5 vogner bak dette loket. Di 4 kom relativt tidlig i modell fra firmaet PolarModell på 80-tallet, men var såpass dyrt å anskaffe seg med tanke på en ombygging den gang. Forskjellene er jo også store med tanke på drivverk da Di 4 har 3 aksler på boggien osv. Jeg kjøpte imidlertid et eksemplar og lot det stå i vitrineskapet. Både Fleichmann og Märklin har lenge hatt DBs lok type 120 i modell. 

Dette var utgangspunktet til El 17 da dette loket skulle settes i produksjon for NSB. 120 er noe lengre, og har bl. annet for lang akselavstand i forhold til El 17, slik at man måtte bygge om understellet kraftig for å benytte dette. Da både Fleichmann og Märklin hadde konstruert og støpt understellet på en noe uegnet metode for ombygging, kunne dette ikke brukes. Forventningene til ScanTrain sin modell av El17 som ble lansert for en del år siden var også stor, men jeg syntes allerede den gang at denne versjonen ikke var troverdig nok da den kom. Boggiene var ikke korrekte, og snuten var noe feil dimensjonert. 

Norsk Jernbaneklubb frigjorde en tegning av lokomotivet i H0-skala (PS nr.32), og ved å legge ScanTrain sin modell over denne tegningen vurderte jeg å ikke kjøpe denne modellen. Lenge lot jeg dermed mine drømmer om en El 17 i modell vente. Så en dag for noen år siden bladde jeg igjennom noen gamle blader av "På Sporet", og fant H0-tegningen av El 17. Tilfeldig så jeg på min modell av Di 4, og tankene begynte å rulle. Det viste seg at en annen loktype har tilnærmet korrekt understell til El 17. Det var Rocos modell av det sveitsiske loket Re 4/4 IV! Jeg kom over et slikt lokomotiv, og kjøpte dette for å gjøre et forøk på å bygge min egen modell. Et år senere kunne jeg kjøre min egen modell av El 17 på anlegget! Deter sikkert utallige muligheter å lage denne modellen på. Under følger et lite resymé av min egen versjon av fremgangsmåten for å lage dette loket. 

Hva trenger jeg?
 
Alt etter som hvor nøyaktig og detaljert du ønsker din modell, kan du benytte følgende modeller til deler:
  • 1 stk Di 4 (NMJ)
  • 1 stk Re 4/4 IV (ROCO)
  • 1 stk E 120 (Fleichmann)
  • 1 stk El 16 (ROCO)
Understellet og store deler av vognkassen til Rocos modell av det sveitsiske loket Re 4/4 IV (Katalog nr. 04178 C) kan benyttes som basis. For å forenkle prosessen vil jeg anbefale å kjøpe lokkassen og boggirammer til Di 4 løst. Dette kan gutta på Strømmen (NMJ) hjelpe deg med. De har et stort overskuddslager av deler til Di 4 , etter at de kjøpte opp konkurslageret til PolarModell. De fleste detaljene på 120 loket er korrekte eller svært identiske med El 17, men drivverket er ubrukelig. Detaljer som buffere, ploger med høyspentkontakter, pantografer, tuter og drivhjul til El 16 kommer godt med for å få en mer "norsk" modell. Ploger kan nå også kjøpes av Pünther Plast, samt at NMJ har både speil, vindusviskere, koblinger, ventilatorer, tuter og bremseslanger i løs vekt. Noenlunde gode pantografer kan også kjøpes hos bl. andre Annas Hobby og Leker i Oslo.

Hvordan går jeg frem?

  1. Demonter lokkassen fra understellet på Re 4/4. Sett understellet til siden - dette er noe du tar til slutt.
  2. Slip ned rillene på langsiden av lokkassen til Re 4/4 IV loket. Hvis du har valgt å kun bruke lokkassen til Di 4 eller DB 120, er det en enkel måte å kutte til disse i korrekt lengde, men taket må det jobbes på i større grad en med Re 4/4 IV loket.
  3. Skjær ut front og tak frem til den første døren i hver ende på Di 4 lokkassen.
  4. Skjær ut tilsvarende stykke på lokkassen til Re 4/4 IV loket. Her anbefaler jeg å ta vare på en del av taket som avstivning når delene skal limes sammen. Bruk ellers tegningen fra "På Sporet" som referanse.
  5. Lim sammen delene. Du har nå faktisk en nesten ferdig lokkasse.
  6. På taket er det en del detaljer som avviker på El 17 type 1 (17 2221-26) og El 17 type 2 (17 2227-31). Type 1 har en kloss på taket. Denne lagde jeg av plastplater etter detaljerte fotografier jeg hadde tatt.
  7. Når limet har tørket, sparkle igjen hull og detaljer som ikke skal være med. Det kan lønne seg å tynne ut sparklet med f.eks. terpentin. Det gjør det lettere å slipe og tette igjen små hull og mindre detaljer. Her må nok dessuten en del sliping til for å få et godt resultat, som i alle former for modellbygging. Grunning av modellen for å ettersjekke om sparkling og sliping er godt nok utført, er også smart å gjøre.
  8. Luftelukene langs takets vognside må nå lages. Jeg brukte overskuddsdeler til Re 4/4, mens lukene som er på DB 120 er helt identiske for dem som kan benytte disse.
  9. Monter speil, tuter og nødvendige håndtak. En stige skal også stå ved siden av døren mellom ende 2 og 1. Ferdigstøpt tute, stige og speil i messing kan kjøpes hos NMJ på Strømmen, og håndtak kan enkelt lages av 3 m.m. hvitsølv-eller messingtråd.
  10. Lakker modellen i ønsket versjon: Rød eller grønn. Husk at El 17 type 1 ikke finnes i grønn utgave.
  11. Sett på alle dekaler som er nødvendige. Alle nødvendige dekaler kan kjøpes hos Blend
  12. Lakker modellen med et tynt lag av klarlakk blandet ut med f.eks. whitesprit.
  13. Monter alle detaljer som vinduer, vindusviskere, buffere og multippel-/bremseslanger osv.
  14. Ta frem understellet. Demonter boggirammene og slip disse ned på langsidene slik at nye boggisider kan limes på.
  15. Re 4/4 IV har eikehjul. Sparkle igjen disse eikene, eller benytt f.eks. hjulene til El 16 lokomotivet.
  16. Ta frem boggirammene som ble kjøpt sammen med delene til Di 4. Disse boggirammene er faktisk nesten identiske med boggiene til El 17, slik at det ikke er annet å gjøre enn å fjerne den midterste akselen på rammen og skjøte / lime på denne over den eksisterende boggirammen til Re 4/4. Også her kan man være pirkete. Studer en El 17 i virkeligheten, og ta bilder av detaljer.
  17. Batterikasse m.m. mellom boggiene må lages til slutt. Her er det DB 120 kommer sterkt inn i bildet. Denne delen av understellet er nærmest korrekt, og kan lett tilpasses og monteres. Selv lagde jeg denne delen i messing, men det ble ikke bra nok etter mitt syn.
  18. Ploger, tuter, buffere og pantografene til El 16 er alle identiske, og montering av disse kan derfor gi modellen et stort løft. Den første epoken El 17 lokomotiver hadde røde ploger. Roco er sparsomme med reservedeler, men bør anskaffes da disse delene benyttes på mange andre norske modeller også.
Avstøpning av detaljene fra f.eks. DB 120 og El 16 kan også gjøres. Da blir det langt billigere enn å ødelegge en hel modell pga detaljene. Pantografer kan også kjøpes fra Sommerfeldt, men disse er ikke korrekte nok i forhold til Roco sine. NMJ har for sikkerhets skyld også egne esker til Di 4, og jeg kan love dere at min modell så meget eksklusiv ut i denne esken! For de av leserne som allerede har en modell fra ScanTrain / Gereide, vil jeg sterkt anbefale å kjøpe delene til Di 4 og oppgradere modellen. Lykke til!

El 17 er siden artikkelen ble skrevet også kommet i modell fra Norsk Modelljernbane (NMJ)

Har du lignende bilder liggende? Send inn disse, så legges de ut fortløpende på hjemmesidene. Artikkelen er et utdrag fra MJ-Bladetnr. 2/2000. Signatur (type 73) som modell i H0-skala? Joda, det lar seg lett gjøre! Se hvordan man kan bygge signatur i modell. 



« Tilbake |